Omavalvontasuunnitelma

Fysioran omavalvontasuunnitelma

Tämä on sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 27 §:n mukainen palveluntuottajan omavalvontasuunnitelma. Suunnitelma on viimeksi päivitetty 16.2.2025.

1. Palveluyksikkö ja palvelupisteet, jota tämä suunnitelma koskee

Palveluyksikkö: Fysiora, Y-tunnus: 2230475-0

Tähän palveluyksikköön kuuluvat seuraavat palvelupisteet, joissa palvelua annetaan:

  • Palvelupiste 1: Fysiora Tampere Hervanta, Tieteenkatu 14 A 3, 33720 Tampere

2. Yrityksen käyttämät alihankkijat, jotka tämä suunnitelma käsittää

(Palvelupiste 1, tiedot YTJ.fi):

  • Tmi Hilla Lahdensuu, Y-tunnus: 3226490-8

3. Palvelut ja niiden vastuuhenkilöt, jotka tämä suunnitelma käsittää

Fysioterapia ja hieronta, vastuuhenkilö Martti Rajala

4. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet

Fysioran toiminta-ajatuksena on tuottaa laadukkaita ja asiakaslähtöisiä fysioterapia-, hieronta- ja liikuntapalveluita. Palveluiden laatua kehitetään jatkuvan kouluttautumisen, itsearvioinnin ja palautteen keruun kautta. Yrityksen arvoihin lukeutuvat asiakaslähtöisyys, halu auttaa ja vastuullisuus.

5. Omavalvonnan organisointi, johtaminen ja vastuuhenkilöt

Omavalvonnasta vastaa Martti Rajala. Hän seuraa laissa säädettyjä velvoitteita, kouluttautuu ja seuraa saapuvia tiedoitteita. Hän tiedottaa alihankkijoille muutoksista käytännöissä ja kirjaa muutokset omavalvontasuunnitelmaan.

6. Asiakkaan ja omaisen osallistuminen sekä asiakaspalaute

Asiakas osallistuu aktiivisesti fysioterapian, hieronnan tai liikunnanohjauksen suunnitteluun. Toiminta on asiakaslähtöistä, joten kaikissa luodaan suunnitelma, joka pohjautuu yhteisesti asetettuihin tavoitteisiin. Asiakaspalautetta kerätään suullisesti, kirjallisesti ja Googlen arvostelujen kautta.

7. Riskien tunnistaminen, ehkäisy ja asiakasturvallisuus

Riskejä pyritään välttämään niiden ennakoimisella. Asiakkaiden tarkka haastattelu ja esitietojen keruu mahdollistaa turvallisen hoidon käynnin aikana. Mahdolliset sairaudet huomioidaan ja liikkumisessa avustetaan tarpeen mukaan. Toimitiloista löytyy tarvittaessa myös ensiapulaukku ja se on helposti saatavilla.

 

Kertakäyttöisiä hengityssuojaimia ja nitriilikäsineitä käytetään tartuntojen leviämisen estämiseksi sekä ehkäisemään riskiä sytostaateille tai muille aineille altistumiselle.

 

Poikkeustilanteessa esimerkiksi tulipalossa pelastetaan ensin henkilöt ja suoritetaan alkusammutustoimenpiteet turvallisuuden sallimissa puitteissa. Edellä mainituissa tapauksissa ja sairaskohtauksissa soitetaan yleiseen hätänumeroon 112 ja tarvittaessa annetaan hätäensiapua.

 

Turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa kuten ulkopuolisen henkilön uhatessa fysioterapeuttia tai asiakasta, otetaan yhteyttä poliisiin ja toimitaan ohjeiden mukaan. Ensisijaisesti pyritään lukitsemaan ovet ja estämään uhkaavan henkilön sisääntulo. Esimerkiksi huumausaineiden vaikutuksen alaisen tai uhkaavan henkilön kanssa pyritään ensisijaisesti keskustelemaan ja purkamaan uhkaava tilanne, tarvittaessa omaa tai muiden terveyttä uhkaavissa tilanteissa käytetään tarvittavaa voimaa.

 

Ympäristö- ja luonnonkatastrofeissa, kuten esimerkiksi säteilylle altistavassa vaaratilanteessa noudatetaan viranomaisten antamia ohjeita.

8. Palvelun sisällön omavalvonta

Fysioterapian ja hieronnan toteutus on asiakaslähtöistä ja toteutetaan tavoitteiden ja toiveiden mukaan. Kaikkia asiakkaita kohdellaan tasa-arvoisesti ja hoidossa pyritään mahdollisimman hyvään lopputulokseen. Asiakkaalla on oikeus päättää terapian käyntikertojen tiheydestä ja hoitosuhteen kestosta. Oikeudet perustuvat lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista.

 

Mahdolliset ongelmatilanteet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan asiakkaan ja terapeutin kesken. Asiakkaalla on myös mahdollisuus olla yhteydessä oman hyvinvointialueensa potilasasiavastaavaan. Asiointi on asiakkaalle maksutonta.

9. Asiakastietojen käsittely

Asiakastietoja käsitellään luottamuksellisesti ja vaitiolo- ja salassapitovelvollisuutta kunnioittaen. Asiakastiedot kirjataan paperiseen asiakastietojärjestelmään, jota säilytetään lukkojen takana. Vain hoidon kannalta välttämättömät tiedot tallennetaan. Tietoja ei luovuteta ulkopuolisten nähtäväksi.

 

Asiakkaalla on halutessaan oikeus tietojensa tarkasteluun. Tietojen luovuttamiseen jollekin toiselle taholle, tulee olla asiakkaan kirjallinen suostumus.

10. Omavalvontasuunnitelman päivittäminen

Omavalvontasuunnitelmasta ja sen päivittämisestä vastaa Martti Rajala.